TOP12 DIE NOOIT TOP12 WERD (3)

BFNLNieuws

De deadline is verstreken voor het inzenden van mooie, ontroerende, relevante, originele Beatles-covers, om uiteindelijke te komen tot een Top12. Wij danken de inzenders voor hun gepassioneerde keuzes en uiteindelijk zijn dat er nog heel wat geworden. Maar de verscheidenheid aan nummers en ook uitvoeringen is zó groot dat de jury, bestaand uit Ramón Dorenbos, Ron Bulters en Jan van Galen, er onmogelijk een serieus te nemen Top12 uit kunnen of zelf mogen destilleren. Zo’n beetje alle Beatles-klassiekers komen in welk jasje dan ook voorbij, maar ook covers van minder succesvolle Fab4- nummers worden geprezen. Er is zoveel uniek materiaal bijeengebracht dat Ron Bulters de komende maanden iedere week twee van die covers gaat recenseren. Daarbij blijven de namen van de inzenders en de YouTube-links niet onvermeld. Blijf het volgen. Veel plezier. Wekelijks twee recensies van ingezonden Beatles-covers.

A Hard Day’s Night – Peter Sellers

Koos Stolk: “Niet zo zeer door de grappige voordacht van deze acteur, als wel door de omlijstende barokke instrumentale begeleiding. Ik raak er altijd weer van onder de indruk”.

De eerste keer dat de wegen van Peter Sellers en The Beatles elkaar kruisen is als Sellers op 28 april 1965 op de set van de film Help! in de Twickenham Studios een Grammy (of zoals Sellers het noemde, een Grandma-award uitreikt aan The Beatles. Het is ook de enige keer dat we The Beatles samen horen zingen met Sellers (in een korte uitvoering van It’s a long way to Tipperary).

In dat zelfde jaar is Sellers te gast in de TV-special The Music of Lennon and McCartney. Als King Lear geeft hij een uitvoering van A Hard Day’s Night te gehoren die een van de hoogtepunten van de avond blijkt. Het nummer zal met zijn interpretatie van Help! op de achterkant zelfs op single uitgebracht worden. Daar blijft het niet bij want hij zal ook nog vier (!) versies van She Loves You opnemen en verder covers van Can’t Buy Me Love en Yes it Is, alhoewel ze pas na zijn dood worden uitgebracht.

Ringo Starr heeft zijn eerste hoofdrol in een film naast Peter Sellers in The Magic Christian. Het tweetal raakt bevriend en het is Starr die een tape geeft met wat ruwe mixen van de White Album, die in het bootlegcircuit circuleert als The Peter Sellers Tape. Ook Octopus’s Garden hebben we min of meer aan Sellers te danken. Als Ringo op het jacht van Sellers vaart vertelt de kapitein dat octopussen een tuintje aanleggen met glimmende voorwerpen, welk verhaal de basis van het nummer vormt.

Peter Sellers zal minder goede herinneringen hebben aan het bezoek aan The Beatles in (wederom) de Twickenhamstudios, tijdens de opnames van het Get Back/Let it Be-project. Lennon begint een verhaal over drugs tegen Sellers en hoewel de laatste zich niet laat kennen en de opmerkingen pareert, klinkt het allemaal erg genant.

Savoy Truffle – Ella Fitzgerald

Ramón Dorenbos: “Wat hou ik van deze vrouw. Dit nummer dat zooooo niet bij haar past, maar ze doet het wel. Het is zo heerlijk neergezet”.

Ook in de jazz-wereld werden The Beatles regelmatig gecoverd. Befaamd zijn de covers van Count Basie, maar ook Ella Fitzgerald waagde zich aan een wat Beatlescovers, waaronder de smaakvolle cover van Savoy Truffle. Vlak nadat Richard Perry de carrière van Fats Domino een nieuw leven in had geblazen met het album Fats is Back (waarop we ook enkele prachtige Beatlescovers vinden) produceerde hij het album Ella in 1969. Op dit album interpreteert de 52-jarige Fitzgerald een aantal songs van schrijvers die vaak met gemak haar kinderen hadden kunnen zijn. Maar Savoy Truffle – een song waarin de inhoud van een doos chocolaatjes van het merk Good News uitvoerig wordt bezongen – krijgt in de handen van Ella een geheel nieuwe lading. En het is niet eens haar meest bizarre cover want ze coverde ook op onnavolgbare wijze Sunshine of Your Love van de rockband Cream!

Volgende week weer twee recensies.