Vera Lynn: Het indrukwekkende record waaruit blijkt dat ze populairder was dan de Beatles

‘Ik ben buitengewoon verrast en verrukt’, zei ze destijds. Vera Lynn heeft gedurende haar leven vele opmerkelijke prestaties geleverd, waarvan één in 2009. Na de uitgave van haar ‘Best of…’-collectie We’ll Meet Again, werd de zangeres (die op 103-jarige leeftijd is overleden) de oudste levende artiest die een nummer 1-album had. Ze was op dat moment 92 jaar.Deze prestaties is zelfs nog indrukwekkender als je kijkt naar Lynns mededingers: haar plaat kwam in dezelfde week uit als de geremasterde collectie Beatlesalbums, waar veel aandacht aan was besteed.

Lynn verkocht niet alleen meer exemplaren dan concurrenten Artic Monkeys (Humbug), Jamie T (Kings and Queens) en Kings of Leon (Only By the Night), maar ze versloeg ook nog elk Beatlesalbum in de race naar de nummer 1-positie. ‘Ik ben buitengewoon verrast en verrukt en dank al mijn fans die ervoor hebben gezorgd dat ik op die plek kwam’, zei Lynn destijds. Alhoewel Lynn bovenaan stond, bereikten de Beatles ook een record door elf albums in de top-40 te krijgen, waarvan vier in de top-10.

Lynns familie kondigde haar overlijden aan in het volgende bericht: “[Wij] zijn zeer bedroefd het overlijden op 103-jarige leeftijd van een van de meest geliefde entertainers van Groot-Brittannië te moeten aankondigen. Dame Vera Lynn, die in Ditchiling, Oost-Sussex woonde, is eerder deze dag, 18 juni 2020 overleden, omringd door haar naaste familie.”

Lynn was alom bekend als “The Forces’ Sweetheart”, omdat haar optredens de troepen in Egypte, India en Birma tijdens de oorlog bezielden en hoop gaven. De liedjes waarmee ze het meest geassocieerd wordt, zijn “We’ll Meet Again”, en “The White Cliffs of Dover”.