Verzamelaar van Beatles memorabilia uit Wincham heeft zeldzame items aan zijn al unieke verzameling toegevoegd

Een verzamelaar van vintage geluidsapparatuur heeft zijn collectie uitgebreid met een aantal zeldzame items welke voorheen eigendom waren van de leden van de meest populaire band ter wereld The Beatles.

Chris Hewitt, 61 jaar, uit Wincham, heeft zijn eigen “Museum of Rock”, gevestigd aan de Station Road in dezelfde gemeente, waar hij vintage geluidsapparatuur en album hoezen ten toon stelt.

De meest recente aanwinst van het museum bestaat uit luidsprekers afkomstig van de Abbey Road studio 2 controlekamer, waar de meeste van de opnames van The Beatles zijn afgemixt.

Chris zegt daarover: “Ik was zo blij de luisprekers niet slechts te hebben kunnen vinden maar ook nogeens te hebben kunnen bemachtigen. Ze klinken nog steeds geweldig en zien er ook nogeens fantastisch uit, net zoals ten tijde van de opnamesessies van The Beatles.”

Deze Altec studio monitoren uit de 60-iger jaren staan tentoongesteld tussen de bestaande collectie geluidsapparatuur eerder eigendom van Pink Floyd, Iron Maiden, David Bowie en vele anderen.

De collectie bevat tevens 2 versterkers eerder in het bezit van George Harrison en een paar compressoren uit de collectie van respectievelijk John Lennon en Ringo Starr.

De 61 jarige beweert dat hij de grootste verzameling 60-iger en 70-iger jaren geluidsapparatuur van heel Groot Brittannië heeft, evenals een grote verzameling vintage gitaarversterkers en mengpanelen, welke hij reeds vanaf zijn 17e verzamelt.

Hij voegt daaraan toe: “we hopen deze nieuw verworven items in de toekomst in wat tentoonstellingen te kunnen onderbrengen, samen met andere Beatles items welke wij hebben verworven.

Het museum is al een tijdje aan het groeien en het is fantastisch om oude opnameapparatuur in onberispelijk werkende staat te zien en voor de bezoekers indrukwekkend te realiseren dat dit tastbare deel van de muzikale geschiedenis naar Northwich is gehaald.”

De items uit de collectie zijn op verzoek beschikbaar voor de film-, tv- en video-industrie. Hiermee kan men scenes waarin oude bands worden opgevoerd een meer realistisch karakter geven.

Chris heeft enige items uit zijn collectie vorig jaar september tijdelijk ter beschikking gesteld aan Strawberry Studios te Stockport, alwaar 10cc en Joy Division plaatopnames hebben gemaakt. Met het ter beschikking komen, kon de oorspronkelijke studio-opstelling compleet worden gemaakt.

Recentelijk is er apparatuur uit het museum ter beschikking gesteld aan de producent van The Freddie Mercury Film om de podiumopstelling van het Live Aid concert volledig na te kunnen bootsen.

Voor meer informatie over nieuwe aanwinsten en andere items uit de collectie van Chris verwijzen wij naar chvintageaudio.com

(Bron: northwichguardian.co.uk)

(Vert: Aad Nowee)