Volg het spoor van Liverpools verdwenen Beatlesdoolhof

BFNL Nieuws

De maker wil graag weten hoe het gaat met de leerlingen van Cammell Laird, die meehielpen aan de bouw ervan. In 1984 werd het Internationale Tuinfestival feestelijk geopend en werd de aandacht van de wereld op Liverpool gericht. Het festival, dat werd aangekondigd als een vijf maandenlang spektakel van `horticulturele` topkwaliteit en spectaculair amusement, trok die zomer meer dan drie miljoen bezoekers en werd een daverend succes. Nadat het in verval was geraakt en werd gesloten, zijn de Liverpool Fetival Gardens in 2012 weer geopend. De Japanse tuin en de gerestaureerde pagodes werden in ere hersteld, maar één specifieke attractie ontbrak.

Het Beatlesdoolhof was een appelvormig labyrint met in het midden een bronzen beeld van John Lennon en een vijftien meter lange Yellow Submarine. Het doolhof won tijdens het festival in 1984 de belangrijkste prijs van alle tuinen en beide beeldbepalende constructies hebben inmiddels in en buiten de stad een nieuwe plek gevonden. Het doolhof is gecreëerd door de botanische tuinenexpert Graham Burgess, die was uitgenodigd om een van de unieke bezienswaardigheden van het festival te ontwerpen.

Graham, die in Hampshire woont, vertelt over het unieke symbolisme achter de constructie. We hebben een Facebookgroep opgericht met meer foto’s, nostalgia en herinneringen op één plek. Je vindt er foto’s, verhalen en warme herinneringen, gerelateerd aan de Merseyside.

Klik hier om je aan te melden en updates te krijgen.

Hij zei: ”Ze vroegen me of ik iets wilde doen, en samen met een collega ontwierpen we het Beatlesdoolhof. Het ontwerp is gebaseerd op de industrie in Liverpool. De twee industrieën waarop ik me richtte waren scheepvaart en de Beatles. Het doolhof was een appelvorm met de duikboot in het midden, dat was de kern.”

De eerste conceptontwerpen laten een draaiend geelstenen pad zien, gemaakt in de vorm van een appel – een verwijzing naar het platenlabel van de Beatles. In het midden – of de kern – was de Yellow Submarine, die speciaal gebouwd werd bij de scheepswerf Cammell Laird.

Graham zei: ”Als je het doolhof inliep, volgde je een geelstenen pad en het gele stenen pad was een verwijzing naar de muziek. In het midden waren vier stenen op een rij, die elk van de Beatles vertegenwoordigden.” Hij voegde eraan toe: ”Dan ging je de duikboot binnen via een eenrichtingspad. Dan op een wenteltrap naar de top van de toren. Als je naar één kant naar buiten keek, zag je het hart van Liverpools handel, de rivier de Mersey. Naar de andere kant zag je het beeld van John Lennon.”

De festivaltuin was op een plek ten zuiden van het oude Herculaneum Dock aangelegd, dat als stortplaats werd gebruikt voordat het in de jaren 80 werd herontwikkeld voor het Internationale Tuinfestival in 1984. Destijds was er een grote werkeloosheid in Liverpool nadat de havens werden gesloten en de fabricage-industrie terugliep.

De duikboot was een zeer belangrijk onderdeel van de tuin, en Graham heeft goede herinneringen aan de vervaardiging ervan. Het had een replica-besturingscabine met een echte duikbootinventaris, een wenteltrap naar de brug en een scheepsromp die gekanteld was alsof hij op het punt stond onder water te duiken.

Graham zei: ”Ik ging naar Cammell Laird en liet ze het ontwerp zien. Ze stemden ermee in om de duikboot als onderdeel van een stageproject te maken.” Voor de bouw van de gele duikboot werden 80 leerlingen van Cammell Laird ingezet. Hij voegde eraan toe: ”Het zou leuk zijn om te weten wat die jonge jongens tegenwoordig doen.”

Ondanks de populariteit van het festival en de hoop dat het een erfgoed voor het gebied zou worden, verwaarloosde de plek in de jaren na het festival. Van de jaren 80 tot 1996 werd de Festival Hall gebruikt als attractiepark Pleasure Island. Het bronzen beeld van John Lennon en de gele duikboot zijn de enige twee elementen van het Beatlesdoolhof die bewaard zijn gebleven. Na het festival ging de Yellow Submarine naar Chavasse Park, tegenwoordig onderdeel van Liverpool ONE, voordat de conditie verslechterde en het uit het zicht van het publiek werd onttrokken. Nadat hij was gerestaureerd en gerenoveerd, verhuisde de Yellow Submarine in 2005 naar de luchthaven Liverpool John Lennon, waar hij vandaag de dag nog steeds staat.

Het bronzen beeld van John Lennon, gemaakt door beeldhouwer Allen Curran, werd geveild en staat nu bovenaan de trap naar het ”toilet” bij het Hard Rock Café in Washington DC.

(Bron: liverpoolecho.co.uk)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)