Vroegere muzikant uit Worcester schrijft roman over de terugkeer van John Lennon

Op 8 december 1980 zaten miljoenen mensen te kijken naar ‘’Monday Night Footbal’’ op ABC toen Howard Cosell inbrak in het programma met het nieuws dat John Lennon was doodgeschoten.

In die tijd werkte Dan Hartwell voor de band van zijn broer , de Lynch Mob, in de Ralph’s Chadwick Square Diner. ‘’Ik was boven en inde geld aan de deur in Ralph’s. Toen hoorde ik de muziek stoppen en keek naar mijn broer, Doug, en naar Pat Lynch, de zanger. Ze stonden allemaal te huilen en elkaar te omarmen en dat gedurende meer dan vijf minuten,’’ zo herinnert Hartwell zich. ‘’En toen maakten ze bekend dat John Lennon net was doodgeschoten. Iedereen in Ralph’s stond luid te wenen en het duurde wel 15 minuten voor iedereen weer bij zinnen was.’’

In zijn nieuwe boek, ‘’Saint John Lennon’’ verbeeldt Hartwell zich dat Lennon in weer leeft door een rimpel in de tijd en dat hij is teruggekeerd op Aarde op 8 december 2020, precies 40 jaarna de dag dat hij vermoord werd.

De gevallen Beatle herinnert zich niet wat er gebeurd is , hij is 40 jaar, de leeftijd die hij had toen hij stierf, en hij duikt op voor het Dakota gebouw in New York City, de plek waar hij werd neergeschoten.

Hartwell zal exemplaren  signeren van ‘’Saint John Lennon’’ dat hij samen met Roseanna Bottone schreef, als onderdeel van ‘’Imagine Christmas’’ op 16 december in That’s Entrtainment, op Park Ave. 244. Daar zal ook kerstmuziek zijn met Cara Brindisi van 13:00 tot 15:00 uur. Hartwell zei dat hij het idee voor het boek kreeg in een droom die hij had op het strand.

‘’In de droom kwam John Lennon naar mij toe en zei, met zijn cockney accent, ‘Hallo maat, wat is dat? En wees naar mijn Iphone,’’ zei Hartwell. ‘’ En ik legde hem uit wat een Iphone was en ik had een aardig gesprek over de techniek van tegenwoordig en een beetje over muziek en ik werd wakker .’’

Gekarakteriseerd als een ‘’controversieel tijdreis actie-avontuur’’ gaat ‘’Saint John Lennon’’ over John Lennon die de wereld leert kennen na een afwezigheid van 40 jaar en hoort de reactie van de wereld (met name de FBI en de CIA) op de terugkeer van de Beatle.

‘’Lennon verschijnt in het programma ‘Real Time met Bill Maher’ terwijl Neil deGrasse Tyson het heeft over tijdreizen,’’ zei Hartwell. ‘’En Lennon komt op Fox News met (Sean) Hannity. John Oliver geeft commentaar over Lennons terugkeer. John Lennon wordt geïnterviewd op Megyn Kelly Today.’’

Twee grote ‘’wat als’’ vragen komen aan de orde wanneer de overgebleven Beatles gehoor geven aan Lorne Michaels’ uitnodiging om op te treden bij ‘’Saturday Night Live’’ voor $3000 (bijna 45 jaar na het oorspronkelijke aanbod van de producer van SNL), een Beatles reünie-concert (met Paul, John, Ringo en George Harrisons zoon Dhani Harrison) voor 3 miljoen mensen in de woestijn van Arizona, samen met speciale gasten Julian en Sean Lennon.

Andere sleutelscenes in het boek zijn een heel emotionele ontmoeting tussen Paul en John, een heel grappige reünie met Paul en Ringo, een wereldwijde bed-in een stel gelijktijdige concerten in verschillende grote wereldsteden, en John en Yoko die weer samen zijn en dineren met President Trump in het Witte Huis. En ja hoor, Lennon geeft de opperbevelhebber zijn mening over terrorisme en de huidige stand van zaken.

‘’John nam nooit een blad voor de mond,’’ zei Hartwell. ‘’En was nooit bang om belangrijke zaken te bespreken, ongeacht met wie hij sprak en bij welke gelegenheid.’’

(Bron: telegram.com)

(Vert: Theo de Wit)