Waarom de Beatles Billy Preston erbij haalden om mee te spelen op deze nummer 1-hit

BFNL Nieuws

Van de vele opmerkelijke laatste uitgaves door de Beatles, springt de single Get Back er om meerdere redenen uit. Voor de startende fans onder ons, het was niet zomaar een nummer; Get Back was ook de werktitel voor het nieuwe album van de band. Na jaren van studioexperimenten, wilde de band een ‘live’-gevoel voor hun volgende plaat. Dat hield in dat ze teruggingen naar als een band te spelen.

Jammer genoeg verliep dat niet zoals gepland. In de tweede week van januari 1969 verliet George Harrison de groep na weer wat geruzie. Zodoende nam John Lennon de leadgitaar over op Get Back. Het vertrek van George Harrison leidde tot weer een nieuwe sound op een Beatlesnummer: de elektrische piano van Billy Preston. Toen Get Back werd uitgebracht in april was het ’t eerste nummer van de Fab Four met een genoemde gastsolist (The Beatles met Billy Preston) Zelfs Eric Clapton had die eer niet verworven. Oordelend naar het enthousiasme van de band tijdens hun live-optreden op het dak en het succes van het nummer (het haalde de nummer-1 die zomer), leek Preston de enige man die capabel was om de Beatles bij elkaar te houden. Dat was deels wat George Harrison in gedachten had toen hij hem vroeg om keyboard te spelen op Get Back.

George wilde een nieuwe sound – en een nieuwe vibe – voor de band, begin ’69. Toen George de band begin januari ’69 verliet was dat niet de eerste keer dat een Beatle dichtbij het stoppen met de band was. Minder dan zes maanden daarvoor deed Ringo precies hetzelfde, tijdens de White Album-sessies. De band had duidelijk problemen. Zelfs nadat George eind januari bij de groep terugkwam zag hij geen weg naar vooruitgang, maar dat veranderde toen hij Preston tegen het lijf liep in Apple studio’s. “Ik zei, kom erbij en speel mee, want iedereen gedraagt zich raar”, herinnerde George zich in Anthology. “Ik wist dat de anderen gek op Billy waren.”

Preston, toen 22, kende de Beatles al sinds hun Hamburgtijd. Als tiener toerde hij met Little Richard en hij raakte toen bevriend met de Fab Four. Zodoende accepteerde hij de uitnodiging van George en
ging meewerken op Get Back.

“Hij begon op de elektrische piano te spelen en per direct was er een 100%-verbetering in de vibe van de studio”, vertelde George. Billy had geen idee van de politiek en de spelletjes die er gaande waren
geweest, dus in zijn onschuld ging hij los en gaf de band een zetje.” Om te zeggen dat Preston een grote impact had op de Beatles is een understatement. George zei dat de elektrische piano van Preston de band optilde in dat nummer. “Het zorgde ervoor dat wij het leuker deden”, zei George in Anthology. “We speelden allemaal beter en het was een te gekke sessie.” Het viel George op, net zoals met Clapton tijdens de White Album-sessies, dat de Beatles zich beter gedroegen
met een outsider erbij. “Het is interessant om te zien hoe goed mensen zich gedragen wanneer
je een gast meebrengt, want ze willen niet dat iedereen weet hoe hatelijk ze kunnen zijn.”

Na het horen van Preston op Get Back, wilden de bandleden meer. Op Don’t Let Me Down, de B-kant van John op de single, is Preston ook te horen op elektrische piano. Hij speelde op verschillende andere nummers van de Let It Be/Get Back-sessies, inclusief Dig a Pony,Dig It en I’ve Got A Feeling.

Preston werd zo’n gewaardeerde medewerker dat Lennon voorstelde hem een lid van de band te maken. De impact van Preston was zo groot dat John Lennon hem de vijfde Beatle, maar zelfs na wat twistgesprekken met John, zag Paul het niet zitten. “Het is moeilijk genoeg met vier”, zei hij. Begrijpelijk, denken wij, maar snel daarna zouden er nul Beatles zijn. Misschien was het de moeite van proberen waard geweest.

(Bron: cheatsheet.com)
(Vert: Trix van Twist)