Waarom Little Richard een 50% aandeel in de Beatles afwees.

Little Richard werd geboekt om in dezelfde club als de Beatles te spelen
door hun manager. In het boek uit 1984 ‘The Life and Times of Little Richard’: De geautoriseerde biografie, vertelt Little Richard dat hij de Beatles zag spelen. “Ik herinner me dat Brian Epstein mij geboekt had om met hen te spelen in de Cavern Club”.

“Een paar weken later zorgde hij ervoor dat ik de hoofdact was in een theater in Liverpool,” vertelt hij verder. ” zij stonden in het voorprogramma, samen met de Swinging Blue Jeans, Cilla Black en Gerry and the Pacemakers. De Beatles kwamen op en zongen ‘Love Me Do’. Ze konden mijn nummers “Lucille’ en ‘Long Tall Sally’ niet spelen omdat ik er zelf was”. Uiteindelijk werden de Beatles covers van deze nummers uitgebracht op hun platen.

Little Richard vertelt wat hij van de Beatles vond en wat hun kansen waren nadat hij ze had gezien in de Cavern Club. Daarna had Little Richard een gesprek met de manager van de Beatles, Brian Epstein. “Toen ze van het podium kwamen zei Brian Epstein, ‘Richard, ik geef je 50% van de Beatles’, zei hij”. “Ik heb het niet aangenomen omdat ik nooit had gedacht dat ze het zouden maken”.

“Brian Epstein zei, ‘Neem de opnames (van de Beatles nummers) mee naar Amerika en geef ze aan een platenmaatschappij voor mij”, zo vertelt hij verder. “Dat deed ik niet, maar ik belde wat mensen voor hen. Ik belde musicus Art Rupe en had ook contact met Vee-Jay Records, maar ik nam geen aandeel in hen aan.”

Ondanks dit alles, was Little Richard heel vriendelijk voor de band. Ze hadden geen geld, dus kocht hij eten voor ze. Little Richard leerde Paul McCartney ook hoe hij moest zingen zoals hij dat deed.

(Bron: cheatsheet.com)
(Vert. Trix van Twist)