What you’re doing? Deel 2

BFNLBFNL Columns, Nieuws

Het is 2015 als ik gebeld wordt. De beller legt uit dat zijn broer is overleden en dat die veel platen verzamelde. Het meeste is naar een opkoper gegaan. Maar er zaten ook een paar Beatlesplaten tussen. Of die waarde hebben?

Er blijkt onder andere een White Album tussen te zitten. Ik vraag of er een nummer op de voorkant staat. De beller meent dat er 11 op de hoes staat. Omdat ze niet ver uit de buurt wonen spreken we af om er eens voor te gaan zitten.

De eerste platen die uit de zak komen blijken niet heel bijzonder. Maar dan komt het White Album uit de tas. Ik kijk drie keer goed omdat ik het bijna niet kan geloven. Maar het staat er echt. A 0000011. Het elfde Amerikaanse album dat van de pers gerold is. Nu is de Engelse White Album nummer 1 ooit verkocht voor een kleine 800.000 dollar. Maar dat was nummer 1 en die was van Ringo.

Voorzichtig haal ik de LP uit de beschermhoes en klap hem open. To Yvonne. Love You. John Lennon.

Bingo. Jackpot. Een door John Lennon gesigneerde nummer 11. En de man tegenover mij heeft geen idee. Heel kort flitst het door mijn hoofd. Als ik hem er 100 euro voor geef is hij ongetwijfeld blij. En ik nog veel blijer. Maar zo werkt het leven niet: deze man heeft een eerlijke taxatie gevraagd en die krijgt ie ook. En de vraag: wat wilt u er mee doen. Een doodgewone man die zijn leven lang hard gewerkt heeft. En hem dus besluit te verkopen.

Er wordt een Amerikaans veilinghuis ingeschakeld en aangezien de man slecht engels beheerst vraagt hij of ik hem wil helpen bij de verkoop.

Dat duurt ongeveer anderhalf jaar. Eerst moet het veilinghuis de echtheid bepalen. Het album moet gerestaureerd worden. En daarvoor moet het album uiteraard eerst opgestuurd worden naar de Verenigde Staten. Ik sterf een duizend doden als het album uitermate stevig verpakt door de koerier opgehaald wordt. Ten eerste sta ik met iets in mijn handen dat veel geld waard kan zijn. En wat nu als het zoek raakt in de post?

Uiteindelijk wordt het album geveild voor het bedrag dat ik als ondergrens gaf. Wie weet had het veel meer opgebracht als er meer reclame was gemaakt door het veilinghuis. De verkoper is echter ontzettend blij met de opbrengst, dus eind goed al goed.

Hoewel…… Ik blijf nog steeds achter met een heleboel vragen. Hoe komt een Amerikaans album terecht in Nederland. Met een handtekening en boodschap van John Lennon. Wie was Yvonne? Hoe en waar heeft de overleden broer – die nog minder bemiddeld was dan de verkoper – het album gevonden en wat heeft hij er voor betaald? Die laatste vraag is mee het graf in gegaan. Op de vraag hoe Lennon aan de Amerikaanse nummer 11 kwam is het antwoord dat het waarschijnlijk is dat de eerste 25 albums naar George Harrison zijn gegaan, die ze blijkbaar onder de bandleden heeft verdeeld. Wellicht nam John het album mee naar de Bed-in in Amsterdam. Maar wie Yvonne was heeft het veilinghuis ondanks veel research ook niet kunnen achterhalen.

Als iemand meer informatie heeft houd ik mij van harte aanbevolen!

– Ron Bulters –

Voorzitter beatlesfanclub.nl