What you’re doing?

BFNLBFNL Columns, Nieuws

Wat doet de voorzitter van een beatlesfanclub nou allemaal? Ik krijg die vraag regelmatig dus bij deze een kijkje in de keuken. Een van de taken die los staat van het besturen is het beantwoorden van vragen. Veel vragen. Van de pers uiteraard. Van jongeren die hulp zoeken bij het maken van een werkstuk en naar antwoorden op zoek zijn. Algemene vragen. De twee meest veelvoorkomende vragen betreffen de taxatie van handtekeningen en van LP’s van de boeken (en daarnaast ook nog memorabilia en boeken).

Om eens met de handtekeningen te beginnen. Het is tamelijk lastig om van een foto via de mail te kijken of de handtekeningen echt zijn. De meeste handtekeningen zijn overigens meteen als vals aan te merken (zo komt minstens 2 maal per jaar wel iemand met het boek The Complete Works met alle songteksten aanzetten). Helaas zijn de handtekeningen in dit boek kopieën.

Dan hebben we de twijfelgevallen. Daar wordt altijd door minimaal twee a drie mensen naar gekeken. Wat helpt is de het verhaal achter de handtekeningen. Hoe is de eigenaar er aan gekomen? Heeft hij of zij de handtekeningen zelf gekregen en waren er getuigen bij? Helaas blijkt het vaak om een papiertje te gaan zonder enige toelichting. Dat maakt het lastig om er een waarde aan te geven. Toch duiken er van tijd tot tijd echte handtekeningen op!

Er zijn een kleine 800 verschillende persingen met ieder een eigen waarde.

Mijn favoriete vraag is het taxeren van LP’s. Niet heel vreemd voor iemand die in het dagelijks leven ook een platenzaak heeft. Wederom zijn ook hier de details van belang. Op de vraag “Ik heb Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band op LP, wat is die waard?” is geen antwoord te geven. Er zijn een kleine 800 verschillende persingen (LP, CD en cassette) met ieder een eigen waarde.

Het antwoord zit wederom in de details. In de eerste plaats moeten we bepalen welke persing het precies is. Het antwoord is te vinden in het catalogusnummer. In het geval Peppers geeft PMC 7027 in ieder geval aan dat het een monopersing is en PCS 7027 dat het een stereopersing is. Verder is het land van persing van belang. Engelse persingen zijn bijvoorbeeld meer gewild dan Nederlandse. Maar er zijn maar liefst 51 verschillende Engelse persingen op vinyl gedrukt! Dat is nog niks vergeleken met de 82 verschillende vinylversies uit de Verenigde Staten. En uiteraard is een eerste persing meer waard dan een heruitgave. Tenzij die weer zo zeldzaam is dat er maar heel weinig van geperst zijn.

Het is soms behoorlijk puzzelwerk. Wat is er in de uitloopgroef gestanst of gekrast? Hoe ziet het label en de hoes er uit? En voor de waardebepaling ook niet onbelangrijk: wat is de staat van de hoes en van het vinyl? Hoe beter die zijn, hoe hoger de waarde. Het meest waard zijn platen in “mint condition”. Dat wil zeggen nooit gedraaid, dus bij voorkeur nog gesealed. Eigenlijk is dit overigens raar. Als vinylverkoper kan ik vertellen dat er platen met produktiefouten zijn en heel soms kan de verkeerde plaat in de verkeerde hoes zitten!

De meeste vragen (een paar keer per jaar) gaan over het Amerikaanse album Introducing the Beatles. Dat album kan inderdaad heel veel geld waard zijn. Als het een echte is. Maar helaas is 99% een (slechte) vervalsing. Sterker nog in de 30 jaar dat ik muziek verzamel – en alle mails en exemplaren die ik “in het wild” tegen kom, heb ik nog nooit een echt exemplaar in mijn handen gehad. Heb je er een in de kast staan? Als Introducing the Beatles boven het gat (de spindlehole) en het woord The Beatles onder de spindlehole staan, dan is het een vervalsing. Ik laat me overigens graag verrassen door iemand die wel een echte heeft!

De vraag: wil de fanclub het item kopen, moeten we helaas altijd met “nee” beantwoorden. De fanclub heeft net genoeg geld om de site te kunnen betalen. Wel zijn we overigens wel blij om fanclubbladen, boeken en vooral plakboeken aan ons archief toe te voegen.

Maar we helpen bij hele zeldzame items wel met de verkoop. Het mooiste verhaal daarover laat zich lezen als een spannend jongensboek. Maar dat is iets voor de volgende column.

– Ron Bulters –

Voorzitter Beatlesfanclub.nl