Wie is de vrouw waarover John Lennon zingt?

In hun Beatlestijd schreven John Lennon en de andere leden veel liedjes waarvan de tekst aan vrouwen gericht was. Veel van deze liedjes gingen over verliefdheid en liefde, zoals ‘Things We Said Today,’ ‘Any Time At All,’ ‘I’ve Just Seen a Face’ en ‘Something’.

Dit is één van de redenen dat zij zo populair waren en de band zo’n supersterrenstatus bereikte. Paul McCartney schreef een aantal van deze songs, maar John Lennon was ook in staat om prachtige teksten met dit onderwerp te schrijven, zowel in zijn Beatlestijd als in de tijd dat hij soloartiest was.

Eén van de liedjes uit die laatste tijd is ‘Woman’, waarin hij uitlegt dat er dingen zijn die vrouwen doen voor mannen en hoe dat als vanzelfsprekend wordt ervaren. Het lied staat op het album ‘Double Fantasy’ en werd als single uitgebracht kort nadat hij werd vermoord. Het bleek dat het lied veel meer was dan een gewone ballad. Hij had bij het schrijven van de tekst een specifieke vrouw in gedachten. ‘Woman’ was bedoeld voor maar één toehoorder; het was een verontschuldiging aan het adres van Yoko Ono.

Er waren relatieproblemen en Ono gaf Lennon toestemming om met andere vrouwen om te gaan. Zo zou hij zijn ingetrokken bij May Pang, zijn assistente. Deze situatie duurde ongeveer anderhalf jaar en dat was heel wat langer dan het ‘lost weekend’ waarover Lennon later sprak. Er zijn mannen die hun vrouw of vriendin bloemen geven; Lennon gaf Ono een lied als verontschuldiging voor zijn gedrag. Op het moment dat het nummer op single werd uitgebracht was de wereld nog aan het bijkomen van het nieuws dat hij vermoord was. Al snel bereikte het de toppositie van de Engelse hitlijst.

Interessant is nog dat een andere Beatle enkele jaren eerder al een lied had geschreven met dezelfde titel. Onder het pseudoniem Bernard Webb schreef hij het lied ‘Woman’ voor het duo Peter en Gordon. Peter (Asher) was de broer van de actrice Jane Asher, met wie Paul in die tijd verkering had. Hij schreef het lied niet onder zijn eigen naam omdat hij wilde zien of hij ook zonder zijn eigen naam te gebruiken een hit kon schrijven.

Lennon wordt door veel mensen herinnerd, ook al is het meer dan 40 jaar geleden dat hij gewelddadig om het leven kwam. Ono zal ongetwijfeld aan hem denken wanneer zij ‘Woman’ hoort.

(Bron: grunge.com)
(Vert: Aad Kuling)