Wings viert zijn 50ste verjaardag.

Ja, we zouden in de R&R Hall Of Fame moeten zijn, maar we treden niet op zonder Linda McCartney. Het was niet alleen maar Paul. De voormalige Wingsmuzikanten Denny Seiwell en Laurence Juber zeggen dat Paul McCartneys post-Beatlesband – 50 jaar geleden opgericht – te laat is voor de installatie in de Rock & Roll of Fame, maar verwacht niet dat ze als Wings zullen optreden zonder de overleden Linda McCartney.

Seiwell en Juber spraken afgelopen week via zoom met de New York Daily News vanuit hun respectievelijke West Coast-woonplaatsen, waar zij bedachten dat Wings op zichzelf geëerd zou moeten worden. “Het was niet Pauls band – het was een band genaamd Wings”, vertelde Seiwell. “Dat is precies wat Paul van ons wilde. We waren overal bij betrokken.”

Gitarist Juber, een Wingslid van 1978 tot 1981, zei ook dat Paul de successen van Wings als een collectieve inspanning zag. “We werden aangemoedigd om het als een band te zien”, zei hij. “Het was niet alleen Paul McCartneys achtergrondband.” Seiwell, die samen met McCartney Wings heeft opgezet in 1971 en de groep in 1973 verliet, zou het fantastisch vinden om weer met Paul te drummen en heeft hem dat ook laten weten, maar hij vertelde dat McCartney het heel duidelijk heeft gemaakt dat Wings niet kan bestaan zonder zijn vrouw op keyboard, die 23 jaar geleden overleed aan borstkanker op de leeftijd van 56 jaar.

“Vlak nadat Linda overleed, heb ik Paul in Engeland opgezocht en hebben we gesproken over een Wingsreünie en hij liet mij samenkomen met een paar van de mannen. ‘Krijg hun contactinformatie en kijk of er iemand interesse heeft’”, herinnerde Seiwell zich. “Toen ik hem terugbelde en zei: ‘Yeah we kunnen, laten we kijken wat we kunnen doen….’ zei hij in tweede instantie: ‘Om een reünie zonder Linda in de band te hebben zou zoiets zijn als een Beatlesreünie zonder John (Lennon).'”

Seiwell herinnert zich dat de kritiek hard was op Linda, nadat The Beatles gestopt waren en zij mee op tournee ging om een “zeer belangrijk” lid te worden van de nieuwe band van haar man. “Ze was doodsbang vooraf aan de eerste grote Europese show”, zei hij. “Ze huilde letterlijk op mijn schouder in de bus toen we op weg waren. Het was vreselijk, maar ze deed een briljante poging om het allemaal te leren.”

Juber vertelde dat McCartney hem ook zei dat er geen Wingsshows konden zijn zonder Linda toen het greatesthitsalbum “Wingspan: Hits And History” uitkwam in 2001. “Zij was integraal in de band”, zei Juber. “Ondanks alle onzin die ze over zich heen kreeg, zij hoorde bij de kern – dat is mijn ervaring.”

Dashow vertelde de Daily News dat McCartney met iedereen die hij maar wilde had kunnen spelen nadat The Beatles uit elkaar waren gegaan, maar die formeerde Wings, waarvan hij 100% gelooft dat de groep thuishoort in de Hall Of Fame. McCartney, net zoals zijn Fab Four-vrienden, zit in de Hall als Beatle en als soloartiest.

Seiwell en Juber grapten dat wanneer ze uitgenodigd zouden worden, ze dolgraag naar Cleveland zouden gaan om geïnstalleerd te worden. “Waarom niet? Het is een gratis reisje naar Ohio”, geinde Seiwell. “Maak je een grapje?” Juber stelde voor dat ze “Misschien wat tips konden krijgen van Steve Miller voordat we gaan.”
De Steve Miller Band-oprichter was stomdronken tijdens zijn nominatieceremonie in 2016. De genomineerden voor de “Hall” van 2021 worden geïnstalleerd op 30 oktober in Cleveland. Foo Fighters, Tina Turner en de Go-Gos staan op de lijst.

(Bron: kansascity.com)
(Vert: Trix van Twist)