YELLOW SUBMARINE WERD HET MINST FAVORIETE BEATLESALBUM

YELLOW SUBMARINE WERD HET MINST FAVORIETE BEATLESALBUM. 27% Heeft dit gekozen als minst favoriete plaat. De Beatles hebben veel geweldige albums opgenomen, die allemaal de geschiedenis in zijn gegaan als muziek die baanbrekend is geweest en invloed heeft gehad op de muziek van vandaag. Op veel lijstjes van critici en fans over de beste albums ooit uitgebracht staan heel vaak Beatlesalbums. Rolling Stones 500 Beste Albums allertijden vermeldt momenteel Abbey Road op nr. 5, terwijl Louders 50 Beste Rockalbums ooit Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band op nr. 7 heeft staan.

Wanneer het aankomt op de lijst van alleen Beatlesalbums hebben critici en fans een gedegen – maar discutabele – lijst wanneer ze hun beste werk moeten selecteren.

Toen de Grunge-lezers gevraagd werd hun minst favoriete Beatlesalbums te rangschikken, waren de uitslagen erg interessant. Abbey Road werd laatste met 10.76% stemmen, gevolgd door Let It Be met 12.35% stemmen. A Hard Days Night had 14.53%, terwijl Sgt.Pepper’s Lonely Hears Club Band op de derde plaats kwam met 16.42% stemmen. Op de tweede plaats kwam Help met 18.75%.

Het minst populaire Beatlesalbum was Yellow Submarine met 27.18% van de stemmen. Yellow Submarine werd eerst uitgebracht in Engeland en de U.S. in januari 1969 en werd gebruikt als de soundtrack bij de animatiefilm met dezelfde naam. Toen de band zich realiseerde dat ze niet genoeg nummers hadden om een album te vullen schreef George Harrison volgens muziektijdschrift Rolling Stone het nummer Only A Northern Song in welgeteld één uur.
Het nummer All You Need Is Love was al opgenomen en natuurlijk: Yellow Submarine werd ook gebruikt als titelnummer voor het album. Verrassend is dat Yellow Submarine opgenomen was voor Revolver, dat door veel fans en critici vaak werd gekozen als een van de beste albums van de band.

Het nummer was geschreven door John Lennon en Paul McCartney met Ringo Starr als zanger. Het zou ook een van Starrs bekendste Beatlesnummers worden plus een van de favoriete onder fans. Yellow Submarine werd oorspronkelijk uitgegeven toen ‘The Beatles’ nog steeds op 1 stond in de hitlijsten. Hoe dan ook: het zou de nr. 3 worden in Engeland en de nr. 2 in de U.S.A. Ondanks dat het bekend werd als de minst favoriete, is het album een klassieker en een belangrijk deel van de Beatlesmuziek tot op de dag van vandaag.

(Bron: grunge.com)
(Vert: Trix van Twist)