Yoko Ono klaagt John Lennons voormalige assistent aan voor $ 150.000

Yoko Ono klaagt John Lennons voormalige assistent aan voor $ 150.000 (€ 130.000) omdat hij ‘een gerechtelijk bevel heeft geschonden’ door een interview over John te geven.

• Yoko Ono, 87, klaagt wederom Frederic Seaman, de assistent van haar overleden echtgenoot aan wegens poging tot profiteren van haar familie.
  • Seaman werkte voor John Lennon gedurende de laatste achttien maanden van zijn leven voordat de beeldbepalende en vernieuwende muzikant in 1980 werd vermoord.
  • Ono beschuldigde Seaman al eerder van het stelen van familiefoto’s en andere persoonlijke voorwerpen en kreeg een formele verontschuldiging van hem tijdens een rechtzaak in 2002.
  • Ze beweert dat hij op 10 september een interview heeft gegeven, waarmee hij het gerechtelijk bevel dat hij niet meer over John mocht praten heeft geschonden.

Yoko Ono klaagt de voormalige assistent van haar overleden echtgenoot John Lennon aan wegens poging tot profiteren van haar familie, ondanks dat hij eerder heeft toegezegd geen interviews meer te geven over zijn werkzaamheden voor John.

Volgens TMZ heeft Ono wederom een rechtzaak aangespannen tegen Frederic Seaman (die achttien maanden voor Lennon werkte tot aan diens dood in 1980). Volgens haar heeft hij een eerder gerechtelijk bevel dat hem verbood interviews over de muziekster te geven geschonden. Ono voert aan dat Seaman op 10 september een interview van 23 minuten gaf, waarin hij sprak over Lennons leven en waarbij hij omringd was door memorabilia. Dit gaat in tegen zijn overeenkomst uit 2002 waarin staat dat hij zich stilhoudt over zijn korte werkrelatie met de Lennon-familie.

Het decennium-oude juridische dispuut tussen het stel ontstond in 1983 toen Seaman erkende aan het openbaar ministerie van Manhattan dat hij privéfoto’s, brieven en dagboeken uit de woning van Lennon had meegenomen. Ono werd echter aan het eind van de jaren 90 gedwongen wederom juridische stappen te ondernemen toen Seaman te zien was in een programma op Fox Family Channel. Hij noemde zich ‘een expert op het gebied van Lennon als kind en volwassene en liet foto’s zien waarvan Ono beweerde dat hij ze had gestolen. In 2002 kwamen Ono en Seaman tot een schikking. Hij stemde erin toe af te zien van zijn copyright op honderden familiefoto’s van de Lennons, en zich te houden aan een geheimhoudingsovereenkomst die hij in 1979 had getekend. Seaman zou hebben toegezegd niet weer een boek met openbaringen over de muziekant te publiceren, of interviews te geven over zijn baan als assistent voor Lennon in de laatste maanden voordat hij in 1980 werd vermoord.

Seaman vaardigde zelfs een formele verontschuldiging uit in de volgende verklaring: ‘Ik heb jullie onrecht aangedaan en heb jullie vertrouwen beschaamd. Na meer dan twintig jaar is het tijd dat ik jullie vraag mijn daden te vergeven. Het is onmogelijk wat er is gebeurd ongedaan te maken, maar het zal hier en nu stoppen.’

Ono beweert dat Seaman op 10 september een interview gaf, opnieuw over de tijd dat hij voor haar en Lennon werkte, diens moord en zijn boek The Last Days Of John Lennon uit 1991. De Japanse kunstenares beweert ook dat Seaman zei plannen te hebben zijn boek opnieuw uit te brengen. Zij stelt dat dit ‘opzettelijk en moedwillig’ het dwangbevel schendt dat hem in 2002 werd opgelegd. Ze klaagt Seaman aan wegens schending van copyright en eist minimaal $ 150.000 (€ 130.000) aan schadevergoeding en dat hij stopt met het praten over de Lennon-familie.

Johns zoon Sean Lennon, 44, kwam in contact met Seaman tijdens de dramatische rechtzaak in 2002, omdat hij Seaman als kind had gekend. Volgens verslagen uit die tijd gaf Seaman Sean een van zijn boeken over Lennon net voordat de schikking werd aangekondigd. Volgens zeggen heeft Sean geantwoord: ‘Je stond de familie zo na. Ik voel me zo bedonderd door jou, meer dan door wie dan ook.’ Hij voegde eraan toe: ‘Ik zal met plezier dit boek verbranden.’

(Bron: dailymail.co.uk)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)