ZELDZAAM BEATLESALBUM DAT IN BEZIT WAS VAN JOHN LENNON WORDT GEVEILD

Een Beatles-album dat eigendom was van John Lennon en dat een van de zeldzaamste albums van de band werd genoemd, zou £ 136.000 kunnen opbrengen wanneer het onder de hamer gaat. De zogenaamde ‘slager’-cover van Yesterday And Today zorgde in 1966 bij de release voor veel verontwaardiging in de VS. Op de hoes staan de Fab Four lachend terwijl ze poseren in met rauw vlees bedekte witte jassen, en onthoofde babypoppen.

De foto werd gemaakt door de Australische fotograaf Robert Whitaker, en er werd mee gesuggereerd dat de cover een protest van The Beatles tegen de Vietnam-oorlog was. De controverse leidde ertoe dat de hoes werd teruggetrokken en vervangen door een meer publieksvriendelijke cover waarin de band rond een ouderwetse koffer staat.

Het Beatles-album, dat wordt omschreven als ’s werelds zeldzaamste, zou £ 136.000 kunnen opbrengen wanneer het onder de hamer gaat. (Julien’s Auctions / PA)

Ondanks de verandering op het laatste moment werd toch schade aan het platenlabel van The Beatles, Capitol, toegebracht, en het zou naar verluidt het enige album van de Beatles zijn dat verlies betekende voor het bedrijf.

Lennon’s persoonlijke kopie van het album gaat nu onder de hamer met een geschatte verkoopprijs van £ 136.000.
Het album hing aan de muur van Lennon’s appartement in het Dakotagebuw in New York, tot hij het aan Dave Morrell gaf, een Beatlesfan en verzamelaar. Het is gesigneerd: “Aan Dave van / John Lennon / 7 december 71.” Lennon, die in 1980 buiten het flatgebouw werd neergeschoten, krabbelde een schets op de achterkant van de hoes van een man een schop en zijn hond voor een ondergaande zon.

John Lennon schetste een man en een hond op de achterkant van zijn cover van Yesterday And Today. (Julien’s Auctions / PA)

De cover bevat ook handtekeningen van Ringo Starr en Paul McCartney, die Morrell later kreeg. Dit wordt beschouwd als het enige originele “slager” album met drie Beatles-handtekeningen.

Gary Hein, een Beatles-expert, zei: “Er is geen Beatles-album ter wereld dat in vergelijking met dit album zowel zeldzaam als waardevol is. Dit belangrijke popcultuurstuk van wereldklasse zou enorm waardevol zijn voor elke Beatles-verzamelaar, popcultuur of collectie van verzamelaars.”

Het zeldzame album behoort tot een verzameling Beatles-memorabilia die onder de hamer gaan tijdens Julien’s Auctions-jaarlijks terugkerende muziekevenementen: The Beatles In Liverpool.

Een honkbal ondertekend door the Beatles is een van de memorabilia die op de veiling verschijnen. (Julien’s Auction / PA)

Ook te koop is een gesigneerde gitaarriem van John Lennon van zijn Les Paul Junior gitaar uit 1956, die werd gebruikt tijdens de One to One-sessies in de Butterfly Studios in New York. Deze heeft een richtprijs van £ 15.000 tot £ 23.000.

Het register van hoe vaak Lennon moest nablijven, wat bijgehouden werd door zijn school, (Quarry Bank High School) wordt geschat op £ 2200- £ 3.800.

Een honkbal ondertekend door The Beatles en gegeven aan Mike Murphy, manager van het San Francisco Giants Clubhuis tijdens het laatste concert van The Beatles in de Verenigde Staten in het Candlestick Park in San Francisco op 29 augustus 1966, wordt geschat op £ 60.000 – £ 75.000 .

Een gitaarriem van John Lennon en ondertekend door de man zelf gaat onder de hamer. (Julien’s Auctions / PA)

De in Los Angeles gevestigde Darren Julien, president en chief executive officer van Julien’s Auctions, zei: “Julien’s Auctions is vereerd deel te hebben uitgemaakt van de geschiedenis van Beatlemania met onze recordbrekende verkoop van enkele van de belangrijkste memorabilia van de Fab Four, én nieuw ontdekte memorabilia die nog geveild gaat worden.
Elk jaar kijken we ernaar uit om de lat nog hoger te leggen door een nieuw spectaculair veilingsaanbod samen te stellen dat de genialiteit en artisticiteit van rock and roll’s grootste en meest iconische band viert.”

De veiling vindt online en live plaats op 9 mei in The Beatles Story Museum in Liverpool.

Ga voor meer informatie naar www.juliensauctions.com.

(Bron: irishexaminer.com)

(Vert.: Ruby Van Den Bergh-Coenraads)