Zeldzaam gesigneerd uitbetalingsbewijs uit de vroege Hamburgshows verkocht.

The Beatles hadden een contract van drie maanden bij de Top Ten Club. Een zeldzaam gesigneerd uitbetalingsbewijs van The Beatles uit de vroege dagen van hun optredens in Duitsland is voor bijna 50.000 pond verkocht.

Ze verbleven bij de Top Ten Club in Hamburg om hun ambacht te ontwikkelen tussen april en juli 1961. Ze hadden destijds een opstelling van vijf man, John Lennon, Paul McCartney, George Harrison, Stuart Sutcliffe en Pete Best.

Het velletje papier van ongeveer 20 x 30 cm, dat door alle vijf bandleden ondertekend is, laat zien dat de band maar 35 DM per avond verdiende, omgerekend naar deze tijd is dat ongeveer 370 Euro. Dit werd in zessen verdeeld tussen de bandleden en hun medewerker Tony Sheridan*, dus staken ze ongeveer 60 Euro per persoon in hun zak, maar ze moesten extreem hard werken voor dat geld, optredens van zeven uur lang elke avond, met maar vijftien minuten pauze per uur.

Het betalingsbewijs, waar hun loon op staat van 3 tot 9 juni 1961, leidde tot een biedingsoorlog toen het onder de hamer kwam bij RR Auction in Boston, US. Het haalde $64,421 (€57.600) inclusief onkosten.

“Er gebeurde daar toen een klein wonder…. hun uithoudingsvermogen en muzikale veelzijdigheid verbeterde zich drastisch tijdens hun bezoek daar. Toen ze in juli terug naar Liverpool gingen waren ze onaantastbaar.” Bij hun terugkeer naar Engeland, verliet Sutcliffe, die bassist was, de band om zijn passie voor kunstschilderen na te volgen. Best werd vervangen als drummer in 1962 door Ringo Starr die de Fab Four compleet maakte terwijl de band genoot van de doorbraak in de hitparade, begin 1963.

Bovenaan de rekening… de handtekeningen van John Lennon, George Harrison en Paul McCartney. Een woordvoerder van RR Auction zei: “Dit uitermate belangrijke document vertegenwoordigt effectief de geboorte van The Beatles – het begin van hun reis. Voordat ze naar Hamburg gingen waren ze niemand. Toen ze terug gingen naar Liverpool, verpletterden ze de Cavern Club en stonden ze aan de voet van Beatlemania. Het is een museumwaardig stuk met enorme betekenis voor de historie van populaire muziek. Buitengewoon zeldzaam, dit is het eerste item ondertekend door deze versie van The Beatles – met Stuart Sutcliffe – dat we ooit hebben aangeboden.” Het document werd ingezonden door een privéverzamelaar.

The Beatles, opgericht in 1960, brachten hun eerste album ‘Please Please Me’, dat naar boven schoot in de hitlijsten van Engeland, uit in maart 1963.

(Bron: liverpoolecho.co.uk)
(Vert: Trix van Twist)

*Noot van de redactie: Tony Sheridan was natuurlijk niet zomaar slechts een medewerker van The Beatles. Hij was toen voor hun een belangrijk en invloedrijk zanger-gitarist, waar ze vaak mee samenwerkten. Ze mochten zelfs als begeleidingsbandje van Sheridan plaatopnamen met hem maken bij Polydor. Dit is in vrijwel elk enigszins serieus boek  over  The Beatles na te lezen.