Een zeldzame poster van The Beatles brengt $ 54.000 op.

WebmasterNieuws

Het gaat om een reclameposter uit 1967 uitgegeven tgv het verschijnen van het album “Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band”. Nog meer uniek is, dat er van deze poster slechts een exemplaar is gemaakt. De poster hing in de etalage van HMV in London enkele dagen voor het album zou verschijnen. Dit vertelt Gary Zimet van “Moments In Time”, een website die bijzondere items aanbiedt. De poster is verkocht voor $ 54.000.

“Wat deze foto zo uniek maakt is het feit dat The Beatles helemaal zwart zijn gemaakt zodat niet te achterhalen is om welke band het gaat, die met een nieuw album komt. Paul McCartney met name was er niet zo zeker van dat het album wel zou verkopen ondanks de aan het album verbonden naam van The Beatles. Hij wilde de band The Beatles daarom verbergen. De naam van het album is  immers “Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band”.

Later veranderde de band van mening en George Harrison vond het een “dwaas” idee. Daarom werd de poster uit de etalage gehaald en verdween enige tijd in het kantoor van John Lennon. Daarna werd de poster bewaard door de public relations man van Derek Taylor.

50 jaar geleden verscheen het achtste album van The Beatles “Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band” op 1 juni 1967. In Europa werd het album uitgegeven door Parlophone, in de Verenigde Staten door Capitol. Onder leiding van George Martin vermengden The Beatles psychedelische en klassieke muziek, rock en musical en het album was een ongekend succes.

In 1968 won het album de Grammy Award als album van het jaar voor de beste cover, de beste soundtrack en de beste stem(men), Op de cover staan onvergetelijke  beroemdheden als Fred Astaire, Oscar Wilde, Shirley Temple en Marlon Brando.

(Bron: theweeklyobserver.com)

(Vert: Toine Gribling)