Zwollenaar verkoopt unieke fotocollectie van The Beatles

Galeriehouder Ivo de Lange uit Zwolle verkoopt zijn omvangrijke collectie foto’s van The Beatles. Het gaat om ongeveer 130 foto’s, die in de jaren zestig zijn gemaakt door de Britse fotograaf Robert Whitaker.

Whitaker volgde The Beatles tijdens hun concertreeksen tussen 1964 en 1966 en kon zo bijzondere foto’s maken; niet alleen van optredens, maar ook van de bandleden onderweg en in hun vrije tijd. De Lange raakte bevriend met de in 2011 overleden fotograaf en kocht de foto’s van hem. Volgens RTV Oost heeft hij een van de grootste privécollecties Beatles-foto’s ter wereld.

Onder de naam Unseen Beatles exposeerde hij de collectie de afgelopen jaren tientallen keren in binnen- en buitenland. De Lange doet de foto’s van de hand, omdat hij “een dagje ouder wordt en niet meer met de foto’s wil slepen”. Hij noemt de collectie uniek. “Het gaat om een bijzondere, historische tijdsopname van de band in een heel belangrijke periode in de popgeschiedenis.”

Fotograaf Robert Whitaker met een aantal van zijn foto’s in 2009 ANPEen van de topstukken uit de collectie is een foto waarop de bandleden stukken piepschuim kapotmaken. Het beeld is ingelijst in datzelfde piepschuim, inclusief een aantal sigarettenpeuken die de muzikanten erin uitgedrukt hebben. Ook zit er een foto tussen van The Beatles met hompen vlees en poppenhoofden – later gebruikt als coverfoto voor het album Yesterday and Today uit 1966.

Prijskaartje
Wat de foto’s bij verkoop moeten opleveren weet De Lange niet. “De fotograaf heeft de waarde van de collectie tien jaar geleden op 1,2 miljoen euro geschat, maar dat zegt helemaal niets. Ik ga er op voorhand geen prijskaartje aan hangen.” Wel hoopt de galeriehouder dat zijn verzameling door één koper overgenomen wordt, zodat de collectie intact blijft.

Het moment dat De Lange heeft gekozen om de foto’s te verkopen is niet geheel toevallig. Donderdag opent in Amsterdam een expositie, waarin bijna de gehele collectie te zien is. “Eventuele kopers kunnen zich daar melden, zijn die er niet dan wordt de collectie na afloop van de tentoonstelling geveild”, aldus De Lange.

(Bron: Nederlandse Omroep Stichting (NL)